Alle categoriëen

Informatie

Hoe kan ik een effectieve flyer ontwerpen en bedrukken? – Tips en tricks voor professionele flyers

Als je op zoek bent naar manieren om een (speciale) boodschap te verspreiden onder je doelgroep, is het ontwerpen en bedrukken van flyers vaak een populaire optie. Flyers verspreiden is een goede offline en betaalbare methode om je bedrijf of evenement promoten. Met een effectieve flyer bereik je potentiële klanten. Maar hoe zorg je voor een effectief flyer ontwerp? Met onderstaande tips (en het online ontwerpprogramma) van DrukwerkExpert.nl wordt het zelf ontwerpen van jouw flyer een fluitje van een cent.

Flyer ontwerpen; 5 tips

Een goede flyer valt op, zonder te hoeven ‘schreeuwen’ om aandacht. Om de boodschap zo effectief mogelijk over te brengen, zijn er een aantal zaken belangrijk om te overwegen tijdens het ontwerpen van je drukwerk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:

  1. Bepaal je doelgroep. Voordat je begint met lukraak ontwerpen van drukwerk is het belangrijk om het doel en de doelgroep van je drukwerk en goed voor ogen te hebben. Wie is de eindgebruiker, wat zijn zijn/ haar beweegredenen en tot welke actie wil jij deze mensen aanzetten? Het is belangrijk om het antwoord op deze vragen tijdens het gehele ontwerpproces centraal te houden.
  2. Wat maakt een effectieve flyer, effectief? Het doel van een flyer is het overbrengen van een boodschap en het aanzetten tot actie. Een effectieve flyer heeft dus een duidelijke boodschap. Het ontwerp draagt hier daarom bij. Ondanks dat je wellicht veel informatie kwijt zou willen, nu je toch de aandacht van je doelgroep hebt, adviseren wij te veel tekst en drukke designs zo veel mogelijk te vermijden. Dit kan namelijk juist een verwarrend effect hebben en/of de lezer afschrikken. Kies voor een eenvoudige, maar opvallende lay-out die voldoende de aandacht trekt.
  3. Beelden zeggen meer dan woorden. Gebruik dus voldoende visuele elementen zoals afbeeldingen om je boodschap te versterken en/of graphics om je boodschap zo duidelijk mogelijk te schetsen. Zorg er echter wel voor dat foto’s passen bij je doelgroep. Gebruik professionele foto’s van goede kwaliteit en let op de vorm van het beeldmateriaal.
  4. Zorg ervoor dat jouw call-to-action; die actie waarvan je wilt dat je doelgroep dit uitvoert na het lezen van de flyer, ten alle tijden duidelijk is. Een flyer zonder call-to-action is als een leeg doek. Afsluitende teksten zoals bijvoorbeeld ‘Bezoek onze website’, ‘Koop nu je tickets’ of ‘Claim nu jouw korting’, zorgen ervoor dat men begrijpt wat je van ze vraagt. Naast dergelijke oproepen tot actie, kun je ook altijd hulpstukken in het design verwerken, zoals bijvoorbeeld de contactinformatie en/of een QR-code. 
  5. Naast een goed ontwerp, is ook het materiaal waarvan en waarop je het flyer ontwerp laat drukken van groot belang voor de eerste indruk. Kies daarom een passend papiertype en -gewicht én maak een bewuste keuze met betrekking tot het flyer formaat. Zo is een A5-formaat bijvoorbeeld erg praktisch om uit te delen, terwijl je op een A4 formaat meer informatie kwijt kan. Het laatstgenoemde formaat wordt dan ook vaak gebruikt om op te hangen op bijvoorbeeld een prikbord. 

Flyers maken

Kun je na het lezen van bovenstaande tips niet wachten om te beginnen met eigen flyers ontwerpen en bedrukken? Maak dan een vliegende start met het online ontwerpprogramma van DrukwerkExpert.nl. Het programma biedt een variatie aan flyer voorbeelden en templates, uiteenlopende lettertypen en rechtenvrije beelden, waarmee je snel je eigen flyer in elkaar zet. Dat maakt het ontwerpen een stuk makkelijker. Naast de verschillende  ontwerptools kun je jouw flyer tevens onderscheidend maken aan de hand van ons brede scala aan drukmogelijkheden. Denk daarbij aan verschillende papiersoorten, -formaten en afwerkingen en extra’s zoals coatings, etc. Of het nu gaat om de promotie van een evenement, het aankondigen van een nieuwe product of dienst of het adverteren van een speciale aanbieding, wij help je met de perfecte flyer maken.