Alle categoriëen

Informatie

Je eigen briefpapier ontwerpen doe je zo!

Je eigen briefpapier ontwerpen en gebruiken voor zakelijke communicatiedoeleinden biedt in een oogopslag een professionele uitstraling voor de ontvanger. Echter door de gelimiteerde eigenschappen van de meeste printers, volstaart een ontwerp gemaakt in Word helaas niet aan dit niveau. Voor professioneel, gepersonaliseerd briefpapier kun je daarom het beste aankloppen bij een goede drukker. Dat betekent echter niet dat je ook voor het ontwerp afhankelijk bent van derden. Met een aantal handige tips én de online ontwerptool van DrukwerkExpert.nl kun je in een handomdraai je eigen briefpapier ontwerpen. Jij kent jouw bedrijf en je doelgroep immers het beste. Ontdek hoe u uw briefpapier kunt professionaliseren om het uniek en onderscheidend te maken met behulp van onderstaande tips. 


Briefpapier lay-out tips

Er zijn een aantal zaken die voor ieder type briefpapier handig zijn om rekening mee te houden tijdens het ontwerpen van je briefpapier lay-out. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het logo, het lettertype, de (contact)gegevens en eventueel alle extra details waarmee je de vormgeving kunt laten opvallen. Het type briefpapier dat je wilt ontwerpen is dus eigenlijk grotendeels afhankelijk van de informatie die je erin kwijt wilt. Als voorbeeld maken wij onderscheid tussen twee verschillende briefpapier ontwerpen:

Klassiek
Het klassieke briefpapier voor bedrijven heeft vaak een rustig ontwerp, waarbij alleen de voorzijde bedrukt is. Het volledige drukbestand focust zich in dit type briefpapier vaak op de boven- en onderzijde van de brief. Daarbij zet men in de meeste gevallen het logo bovenin (in de koptekst), gecentreerd in het midden of in de rechterbovenhoek. Verder worden vaak de contactgegevens en eventuele aanvullende bedrijfsinformatie verspreid onderaan het briefpapier; in de voettekst.

Modern/ opvallend
Naast het klassieke briefpapier kun je met DrukwerkExpert.nl echter ook voor kiezen een iets moderner/ opvallender briefpapier ontwerp. Zo zien we steeds vaker dat ervoor wordt gekozen om het briefpapier van zowel de voor- als de achterzijde te bedrukken. Een dubbelzijdig briefpapier ontwerp geeft je natuurlijk ook de mogelijkheid om het ontwerp verder uit te breiden. Met name de achterzijde van het papier wordt vaak gebruikt om los te gaan met een pagina vullende vormgeving. Zo kun je bijvoorbeeld een afbeelding, een illustratie en/of slogan nogmaals uit te lichten.

Daarnaast kun je je briefpapier verder personaliseren door gebruik te maken van unieke details. Denk daarbij bijvoorbeeld aan opvallende kleuren (die binnen je huisstijl passen uiteraard), of bijzondere materialen. Details in een goudkleurige of metallic opdruk bijvoorbeeld kunnen een brief echt doen opvallen. Zo geef je een luxe en extra opvallende uitstraling aan de brief. De ontvanger zal een dergelijke toevoeging zeker appreciëren. 


Briefpapier met logo

Het allerbelangrijkste onderdeel van de briefpapier ontwerp hebben we nog niet besproken; de verwerking van het logo in het briefpapier ontwerp. Je eigen briefpapier met logo is namelijk de basis voor een goed ontwerp. Het is immers het eerste waar de ontvanger op let, om te zien wie de verzender van de brief is. Het is mede om die reden dat veel organisaties ervoor kiezen om het logo aan de bovenzijde van de pagina te plaatsen. Zorg er daarbij wel voor het logo voldoende ruimte en speling heeft in het ontwerp. Als je het logo te ver in een bovenaan of in een hoek plaatst, loop je namelijk het risico dat het logo wordt afgesneden tijdens het drukproces. 

Een logo is dus een ontzettend belangrijk onderdeel van het ontwerp. Daarentegen zijn ook de contactgegevens en eventuele aanvullende bedrijfsinformatie zoals een KVK en/of rekeningnummer ook veelvoorkomende toevoegingen. De gegevens die je standaard zou willen verwerken op jouw zakelijke briefpapier zijn uiteraard wel afhankelijk van het doel van dit briefpapier.


Gepersonaliseerd briefpapier bestellen

Met bovenstaande tips heb je in no time je eigen professionele drukwerk gemaakt. Het belangrijkste blijft uiteraard dat de boodschap van de brief goed te lezen is en men in één oogopslag kan zien wie de verzender ervan is. Je kunt het briefpapier ontwerp uiteraard ook verder personaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld nog een persoonlijke touch toevoegen aan je brief door een handgeschreven berichtje of illustratie toe te voegen aan het standaard ontwerp. Zo toon je dat je écht tijd en aandacht besteedt aan de communicatie met je stakeholders. 

Met je eigen ontworpen briefpapier maak je ongetwijfeld een goede indruk op je klanten en partners. Dus waar wacht je nog op? Ook voor meer inspiratie en voorbeelden kun je terecht bij ons online ontwerpprogramma op de website. Bekijk alle briefpapier druk- en ontwerpmogelijkheden en ga direct aan de slag!